Op deze pagina beschrijven we hoe je een koppelingsplaat kan vervangen.
Als voorbeeld gebruiken we een VW Kever. Kijk onder tabblad "in en uitbouw motor" hoe de motor te verwijderen om makkelijk bij de koppeling te komen.
Zorg dat je vrije toegang hebt tot het motorblok.
De hele koppelings-unit zit met 6 boutjes vast aan het motorblok; zie onderstaande foto.
Op onderstaande foto is de gehele koppelingsunit verwijderd en kijk je nu tegen de starterkrans (vliegwiel) aan.
Als je de 6 boutjes hebt losgedraaid kan je de koppelings-unit in zijn geheel verwijderen; je pakt dan de drukgroep en de koppelingsplaat.
Op bovenstaande foto kijk je tegen de koppelingsplaat aan; deze zijde van de plaat zat (en komt) tegen de binnenzijde van de starterkrans aan. Let erop dat de opstaande spie-baan aan de binnenzijde van de drukgroep komt!
Bij het vervangen van de koppeling is het verstandig om gelijk de drukgroep en het druklager te vervangen; het zou zonde van het werk zijn als je erachter komt dat het lager toch niet helemaal fris was terwijl de motor al weer ingebouwd is...
Het is sowieso verstandig als je een tweedehands blok gaat inbouwen om de koppeling even los te draaien want het komt regelmatig voor dat een koppelingsplaat "plakt" tegen de drukgroep en met een beetje geluk kan je de wagen voorzichtig in de versnelling heen en weer drukken zodat de plaat losschiet maar met pech moet je toch de motor weer van de bak verwijderen om de plaat los te maken.
Bij het monteren van de koppelingsplaat gebruik je een centreer-as om te zorgen dat de koppelingsplaat gecentreerd in de drukgroep komt te zitten. Zonder deze as krijg je (bijna) de koppelingsplaat niet recht en krijg je nooit de motor tegen de versnellingsbak aan. Deze as kost slechts een paar euro`s maar is onmisbaar bij dit werk!
Check bij gebruik van de oude drukgroep (zoals gezegd niet verstandig dus vervangen door een nieuw exemplaar) de drukvingers; deze kunnen versleten zijn en zorgen ervoor dat het druklager de koppeling niet goed kan bedienen. Zie onderstaande foto.
Gebruik bij het vastdraaien van de koppeling nieuwe boutjes (6x) en draai deze met 25 Nm vast met een momentsleutel.
Let op:
Bij wagens die de motor vóórin hebben liggen (de meeste modernere wagens) gaat het verhaal van het uitbouwen van de motor niet op; dit omdat bij deze wagens de motor vast zit dmv motorsteunen aan de carrosserie en het dus veel te veel werk zou zijn om deze uit te bouwen. Bij deze wagens is het simpeler om de versnellingsbak los te halen van de motor en dan de koppeling te vervangen.