Home
Wij over onszelf
Verhuur
Autorally/circuit
Diversen
Nieuwe aanwinst(en)
Werkplaats
In- en uitbouw motor
Koppeling vervangen
Revisie vd motor
Projecten
Opbouw Buggy Classic
Hummer Xperience
La HuPo
Contact

 

 

Op deze pagina beschrijven we de revisie van een 1600cc boxermotor. Deze motor was in goede staat maar had verscheidene olie lekkage`s en een defecte cilinderkop dus we hebben er gelijk maar gebruik van gemaakt om ALLE pakkingen van deze motor te vervangen.

Demontage cilinderkop:

 

Op bovenstaande foto is het losse motorblok te zien. Hier kijk je tegen het kleppendeksel aan; dit zit op de cilinderkop die verwijderd gaat worden. Op deze foto is de koeltunnel al verwijderd evenals de dynamo.

 

 Op bovenstaande foto kijk je op de kleppen en tuimelaars. Tuimelaars bedienen de kleppen en deze worden weer aangedreven door zogeheten stoterstangen. Anders dan bij een wagen met een distributieriem of ketting worden bij de kevermotor de kleppen bediend door een onderliggende nokkenas die dmv de stoterstangen de tuimelaars bedienen. Er is hier dus géén sprake van een distributieketting of riem!

De twee rode rondjes geven de moertjes aan die verwijderd moeten worden om de tuimelaars incl. bevestigings-as te kunnen verwijderen.

 

Op bovenstaande foto staan 8 rode rondjes: dit zijn de moeren waarmee de cilinderkop vast zit op de cilinders. De cilinderkop voor beide cilinders bestaat uit één geheel; de cilinders zijn losse units.

 

Nadat we de 2 moertjes van de tuimelaar bediening hebben losgedraaid, verwijderen we de complete tuimelaar bediening.

 

We kijken nu op de kleppen + veren en op de losse stoterstangen. De kleppen laten we zitten want de motor verbruikt geen olie en dus klepgeleiders (rubber) zijn dus in goede staat. Het is dan niet nodig deze te vervangen. De stoterstangen verwijderen we wel want dat moet als de kop eraf gaat.

 

 Op deze foto is de cilinderkop verwijderd.

 

Je kijkt hier nu op de beide cilinders en daarin de beide zuigers. Helaas heeft Gerard geen foto`s gemaakt toen hij de zuigers had voorzien van nieuwe zuigerveren....de slijtage viel ruimschoots binnen de norm maar frisse zuigerveren is altijd goed.

 

De defecte cilinderkop. Je kijkt hier op de kleppen.

 

 Op bovenstaande foto staat de oliekoeler afgebeeld. Omdat we alle pakkingen en keerringen willen vervangen gaan we ook de oliekoeler verwijderen omdat hier 2 keerringen onder zitten en we willen alle (eventuele nieuwe) lekkage`s uitsluiten.

 

 Omdat nu de oliekoeler verwijderd is stoppen we de gaten dicht zodat er geen vuil in de motor kan komen!

 

Op deze foto is de dynamosteun verwijderd. Zoals de naam het al duidelijk maakt: hier zat de dynamosteun maar deze heeft behalve als steun nóg een functie, namelijk als oliebijvullings unit. Omdat hieronder ook weer een pakking zit (die in dit geval iets lekte) hebben we deze ook verwijderd om de pakking te kunnen vervangen.

 

Dit is de dynamosteun met zicht op de defecte (papieren) pakking.

 

Nu we toch bezig zijn cleanen we alle onderdelen zodat ze, als ze gemonteerd zijn, er weer als nieuw uitzien. Hier zie je de inlaat van een cilinderrij gecleaned; gelijk rechts daarnaast de ongecleande inlaat....

 

 Dit is dan een greep uit de pakkingen en keerringen die als vervanging hebben gediend.

Hieronder nog enkele foto`s van de motor in verschillende fase`s.

 

 

 

 Update 17-2-2012:

Helaas blijkt bij demontage van de bougie`s dat de "goede" kop ook niet goed meer is; de "Kever specialist uit Twente" (hierna te noemen als "prutser") heeft ook in deze kop de bougie`s verkeerd ingedraaid met als gevolg dat de helicoil er uit kwam van beide bougie`s. Een nieuwe helicoil is niet mogelijk omdat de cilinderwand dan te dun wordt en kan gaan scheuren (scheurtje meestal tussen bougiegat en uitlaatklep). Door prutser kost me dit blok nu bijna net zo veel als een nieuw blok..!! Nou ja, het blok is nu dus ook bijna helemaal nieuw.....

Hieronder foto`s van de gereviseerde kop die ik afgelopen week heb gekocht bij de Gek Geworden Kever...

 

 

 

Op de laatste foto is ie weer gemonteerd.

 

 

Top
Welkom bij Pol-motorsport!